Πέμπτη 1 Δεκεμβρίου 2011

Τα σκαλτσούνια της "D"


Καλό μήνα! Έτσι ξεκινάω σήμερα.
Δεκέμβρης μπήκε και για τις νοικοκυρές η τελική ευθεία για τα Χριστούγεννα.
Το τι Χριστούγεννα βεβαίως θα κάνουμε αυτό είναι άλλη ιστορία.
Συνταγές πάνε και έρχονται.Έτσι και σε μένα ήρθε η συνταγή της φίλης μου της Δέσποινας για σκαλτσούνια νόστιμα και  αρωματικά απ ευθείας από την Κρήτη.
Δέσποινα μου σε ευχαριστώ πολύ ..μα πολύ...πολύ..
Ας δούμε τα υλικά

Υλικά
Για την ζύμη

800 γρ αλεύρι μαλακό
2 αυγά
1 κούπα ζάχαρη
1 κούπα λάδι
1κούπα νερό
1 κούπα γάλα χλιαρό
2 πρέζες σόδα

 Για την γέμιση
1,100 γρ ανάλατη μυζήθρα η ανθότυρο
1 κούπα ζάχαρη
1/2 κουτ. γλυκού κανέλα
1 αυγό
1κουτ.σούπας λιωμένο βούτυρο
2 βανίλιες

Για την επάλειψη
1 αυγό χτυπημένο
κανέλα

Οδηγίες
Σε μια λεκάνη βάζουμε τα υλικά για την ζύμη και ζυμώνουμε μέχρι να ξεκολλά η ζύμη από τα τοιχώματα και να είναι ελαστική. Αφήνουμε την ζύμη να ξεκουραστεί για 30 λεπτά.
Σε αυτό το χρονικό διάστημα ετοιμάζουμε και την γέμιση .Την αφήνουμε και αυτή να ξεκουραστεί λίγο και να "γεμίσει" με τα αρωματικά της.
Χωρίζουμε την ζύμη σε 5- 6 μπάλες και ανοίγουμε την κάθε μπάλα σε φύλλο.Όχι πολύ λεπτό.
Με την βοήθεια μια κουπ η ενός φλυτζανιού κόβουμε στρογγυλά κομμάτια το φύλλο..
Σε κάθε κομμάτι βάζουμε μια κουταλάκι γέμιση και το κλείνω σχηματίζοντας λυχναράκι.Δείτε την φωτογραφία.



Τοποθετούμε τα λυχναράκια μας,έτσι λέγονται, σε ταψί λαδωμένο.Από πάνω τα αλείφουμε με την βοήθεια πινέλου με το χτυπημένο αυγό και πασπαλίζουμε με κανέλα.
Ψήνουμε στους 180 βαθμούς για 30 λεπτά περίπου.
Καλοφάγωτα να είναι.
Καλή επιτυχία!!!!

11 σχόλια:

  1. Όμορφα και νόστιμα τα γλυκά σκαλτσούνια της D, τα οποία εκτός των άλλων, με γεμίζουν με τρυφερές αναμνήσεις άλλων εποχών στο πατρικό μου.
    Εύγε και στις δυο σας!

    Καλό και γιορτινό μήνα!
    Ζ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Μάρα ωραία η συνταγή της Δέσποινας, μόνο που δεν τα λέμε σκαλτσούνια αλλά καλιτσούνια. Τα σκαλτσούνια (ονομασία που δεν χρησιμοποιείται συχνά στην Κρήτη) είναι νηστίσιμα με γέμιση ξηρών καρπών, ξηρών φρούτων κλπ και τα λέμε ανάλογα την περιοχή, πατούδα , μαμούλια , κ.ά. Επίσης λυχναράκια τα λέμε όταν τα φτιάχνουμε με το συγκεκριμένο σχήμα. Με την ίδια όμως συνταγή μπορούμε να φτιάξουμε τρίγωνα ή τετράγωνα σχήματα. Δηλαδή λυχναράκια είναι το σχήμα όχι το γλυκό.
    Vita (δεν ξέρω γιατί δεν μπορώ να συνδεθώ με τον λογαριασμό μου στον blogger και να σχολιάσω επώνυμα)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Αχχ πώς τα έχω πεθυμήσει τα σκαλτσούνια! Όλο λέω να τα φτιάξω αλλά μετά σκέφτομαι πως εδώ δεν μπορώ να βρω ανθότυρο ή μυζήθρα και παρατάω την σκέψη. Άραγε με ρικόττα θα γίνονται καλά;
    Καλό σου μήνα!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Πεθαίνω για καλτσουνάκια Μάρα μου! Ωρε θυμάμαι κάτι πρωινά όταν ημουν φοιτήτρια και πήγαινα πρωί πρωί σε εναν φούρνο που έκανε τέλεια καλτσουνια! Γεμιζα ενα χάρτινο σακουλάκι και βουρ για την σχολή! Τα αγαπώ και τώρα που τα είδα, θα τα φτιάξω σίγουρα!
    Φιλάκια πολλά και καλό μήνα!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Δεν τα έχω δοκιμάσει ποτέ! Λαχταριστά φαίνονται!

    Καλό μήνα! Εφη

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Ζαμπία μου και σε μένα φέρνουν τα συγκεκριμένα μνήμες αφού οι δεσμοί μου με την Κρήτη είναι πολλοί.Γιορτινά φιλιάαααααααααα

    Vita και σε μένα ο blogger κατά καιρούς μου κάνει νάζια. Κέρασε τον ένα λουκούμι και θα στρώσει. Όσο για την ονομασία έχω την αίσθηση ότι έτσι είναι ευρέως γνωστά,είτε αλμυρά,είτε γλυκά.Θα σου πω ότι στην πατρίδα μου την Θεσ/νικη λέμε μπουγάτσα με κρέμα,τυρί,σπανάκι, κιμά και όχι μπουγάτσα,τυρόπιτα κτλ.Το σουβλάκι το λέμε σουβλάκι και όχι καλαμάκι.Επίσης τώρα μου ήρθε στο μυαλό η λέξη "κουράδια"...χαχχαχα και για όσους δεν ξέρουν είναι τα κοπάδια των προβάτων με την αρχαία κρητική διάλεκτο,λέξη που δεν την λένε στην υπόλοιπη Ελλάδα.Αν και αστεία με τα σημερινά δεδομένα στην γλώσσα μας σαν λέξη χρησιμοποιήτε μόνο στην Κρήτη.Αν πω τώρα στον γιο μου κοίτα τα κουράδια θα μου πει γιατί μαμά βρίζεις.Και να επανέλθω στο θέμα όταν έκανα την ανάρτηση φρόντισα ο τίτλος να είναι ευρέως γνωστός και να μην απευθύνεται μόνο σε Κρήτες.Σκαλτσούνια η καλτσούνια η καλιτσούνια για όσους δεν ψάχνονται και ιδιαίτερα είναι το ίδιο πράγμα όπως η μπουγάτσα.Καλό μήνα!!!

    Μάγδα νομίζω ότι η ρικότα είναι είδος ανθότυρου.Μια δοκιμή θα σε πείσει.Φιλιάααααααααα

    Καπετάνισσα μου βλέπω και σένα οι αναμνήσεις σου ξύπνησαν για τα καλά.Αντε σκαρωσέτα ...φιλιαααααααααααα

    Μάνα με ακους καλέ.Δοκιμασέτα και δεν θα χάσεις.Φιλιά στον λόχο σου!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Δεν έχω καμία επαφή με Κρήτη αλλά μου αρέσουν όλες μα όλες οι συνταγές.Τρελαίνομαι για αυτό το γλυκάκι μπράβο σας!!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Πολύ πολύ ωραία και επιτυχημένα τα σκαλτσούνια!!!
    Δέσποινα όμορφη Κρητικιά μου πολλά μπράβο για την συνταγή σου, και πολλές ευχαριστίες σε σένα Μαράκι που την φιλοξένησες στο blog σου, για να την μάθουμε και εμείς!!!!!!
    Φιλιά και στις δυο σας

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Eυχαριστω ολα τα κοριτσια για τα καλα σας λογια,τη φιλη Μαρα που με φιλοξενει και μου δινει μεγαλη χαρα φτιαχνοντας και φωτογραφιζοντας(το βρισκω πολυ διασκεδαστικο και δημιουργικο)!Πολλα φιλια και απο μενα Γιαννα μου γλυκεια!Καλες γιορτες σε ολους και καλη δυναμη για τις ασχημες μερες που περναμε...Ας τις ομορφυνουμε φτιαχνοντας και δημιουργωντας μικρες απολαυσεις....οσο μπορουμε!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. Δέσποινα μου γλυκιά...είσαι καλλιτέχνης και τα έχουμε πει και ιδιωτικώς αυτά...σου αξίζουν χίλια τόσα μπράβο και εύγε!!!
    Και τόσα ευχαριστώ για την τιμή που μου κάνεις να μοιράζεσαι μαζί μου τις δημιουργίες σου!!!Φιλιά σου!!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή